#youtubebootcamp

Hej! Igår tog jag tåget ner till Stockholm och besökte Google´s kontor där det var en inspirerande och kul dag tillsammans med Google & Youtube. Vi är ett gäng på 100 personer som kör en bootcamp just nu för att starta upp våra egna Youtube kanaler så det var massor med profiler där samt inspiratörer som redan kör Youtube som kom med tips och tricks för att lyckas med Youtube. Många kände jag igen som bl.a Andreas Wijk, Isabella Jedler & Lojsan Wallin men det var även väldigt många som jag inte kände igen. Trägggad epå en tjej som var riktigt trevlig och som jag "hängde" med under dagen, alltid kul med nya kontakter.
 
Jag har ju redan en Youtubekanal genom min matblogg (Yummifood) som har stått stilla otroligt länge nu och jag vill försöka komma igång igen med en samt att förena denna kanal, Sweetkay, så kanske ett namnbyte för att det ska passa båda kanalerna vore på sin plats men jag vet bara inte vad för namn. Tips? Där jag oftast fastnar är redigeringen och då blir jag så less så jag skiter i allt men måste man krångla till det så in i bängen då? Vad skulle ni vilja se från denna kanal i så fall? Bjuder på lite random bilder från dagen nedan och 3 st av dom är tagna med mobilen. Jag kom hem vid 21:00 igår kväll, gissa om jag var trött. Det var AW efter själva dagen men jag åkte hem så inge alkohol för mig. Tog dock med Absolut Mixt flaskorna (i av varje smak) hem så jag ska smaka dom ikväll. Jag köpte med en pizza hem som jag åt i sängen framför tv:n sen somnade jag på stört ha ha...
 
Nu blir det nog en promenad, behöver verkligen ha lite frisk luft. Kram så länge.
google - influencer - youtube - youtubebootcamp
1

Hollywood Medium

Någon mer än jag som är besatt av programmet Hollywood Medium med Tyler Henry? Kan inte sluta kolla på det här programmet och jag vet inte hur mycket jag gråtit när jag kollat på det haha. Men jag blir så himla berörd av andras lycka eller sorg så kan inte göra något åt det. Släpp ut det baaa... Jag som ska till Stockholm imorgon på en sak, Hej här kommer jättepandan Linda med jordens mest svullna ögonlock.
Spara

Kosttillskott vid fibromyalgi & utmattning

Hej, God morgon! Hoppas alla har sovit gott inatt? Jag somnade sent som sjutton, min granne har fått nån ful vana med att börja tvätta sent som sjutton så vid 00:30 så gick hennes sista centrifugering på tvättmaskinen och det lät ganska mycket kan jag lova. Jag ligger mest och muttrar i sängen och inte kan förstå varför man tvättar så sent? Låter ju förjävligt rent ut sagt... Jag är inte den som klagar heller men ska det fortsätta så här så är jag väl tvungen.
 
Idag tänkte jag tipsa lite om vad man kan äta för kosttillskott när man har fibromyalgi + utmattningssyndrom (min resa del 1, del 2, del 3 ska snart börja på del 4), det kan fattas vissa ämnen i kroppen och att tillföra kosttillskott som du annars inte får i dig från mat så det kan hjälpa kroppen att må bättre. Jag brukar variera  mellan olika kosttillskott men just nu så äter jag alla dessa som jag skickat efter från Svensk kosttillskott. Detta är inte ett köpt inlägg eller ett samarbete på något sätt utan jag har betala för dessa produkter själv, vill bara förtydliga det. Sen så är det klart att dessa produkter inte bara funkar eller kan hjälpa kroppen vid en fibro utan att man bara behöver tillsätta ändå.
 
Vitamin B12 - Bidrar bland annat till cellernas normala ämnesomsättning och bildningen av blodkroppar. Vitaminen bidrar också till nervsystemets funktion samt till ett normalt fungerande immunsystem. B12 är viktigt för mentala funktioner och kan motverka trötthet.
  • Bidrar till normala neurologiska och psykologiska funktioner
  • Minskar trötthet och utmattning
  • Bidrar till en normal celldelning och till bildandet av röda blodkroppar
  • Veganer har inte några källor till vitamin B12 i sin föda och måste tillföra B12 utifrån
  • Vegitabs® 100% vegetabilisk och lättupptaglig form

Vitamin B12 lagras normalt i levern. Äldre kan få brist på vitaminet eftersom förmågan att ta upp vitaminet minskar med åldern. Veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk- eller äggprodukter löper risk att få B12-brist. Tidiga tecken på B12-brist kan vara ovanlig trötthet, nedsatt aptit, upphörande av menstruation, kittlande känsla i händer och fötter, mild depression, feber, ofta förekommande övre luftvägsinfektioner, besvär med slemhinnorna, tungsveda, öronsus, blödningar i tandköttet eller sprickor i mungiporna. Direktlänk till produkt här.


Järn - Är ett viktigt spårämne i den mänskliga kroppen som har en rad centrala funktioner. En vuxen person innehåller cirka 4 gram järn, varav merparten finns i de röda blodkropparnas hemoglobin. Som en beståndsdel av hemoglobinet transporterar järn syre från lungorna ut till alla celler och koldioxid den motsatta vägen. Järn är alltså viktig för bildandet av röda blodkroppar och för syretransporten samt bidrar även till ett normalt fungerande immunsystem.

  • Viktigt för bildandet av röda blodkroppar
  • Bidrar till ett normalt immunsystem
  • Hjälper till att upprätthålla en mental skärpa genom att minska trötthet och utmattning
  • Vegitabs® 100% vegetabilisk och lättupptaglig form

Livsmedel där järn vanligtvis påträffas är kött och inälvsmat som till exempel lever. Tänk även på att C-vitamin förbättrar upptaget av järn väsentligt. Brist på järn ger blodbrist, blekhet och trötthet. Järnbrist drabbar oftare kvinnor än män och kvinnor kan behöva kosttillskott trots att kosten i övrigt är järnrik. Järnbrist kan uppstå om det järn man får genom maten inte ersätter det kroppen förlorar vid svettning, blodförlust och normal avstötning av celler. Vid svår järnbrist kan det också uppstå förändringar i munslemhinnan, speciellt tungan, samt i huden och naglarna. Direktlänk till produkt här.


Magnesium - Ingår i våra celler och har flera viktiga funktioner i kroppen. Det behövs för att många av våra enzymer ska fungera normalt och bidrar till musklernas förmåga till avslappning. Magnesium ingår även i energiomsättningen.

  • Ingår i cellerna
  • För musklernas normala funktion
  • Lättillgängligt magnesium
  • Vegetabilisk kapsel

Magnesium 800 är högdoserat och innehåller magnesium-citrat som är en lättupptaglig form av magnesium. Tänk på att kalcium fungerar som motpol till magnesium, och balansen mellan mineralerna är därför betydelsefull. Magnesium är viktigt för normala neuromuskulära funktioner och vissa upplever att magnesiumtillskott kan minska kramp i musklerna (vaknade med det i somras på nätterna, kan känna av på morgonen men har blivit lite bättre sen jag började med magnesium). Ett tillskott kan därför passa dig som ofta drabbas av kramp eller sträckningar vid träning. Direktlänk till produkt här.


Vitamin D3 2055 IE - I ett land som Sverige, där solen lyser med sin frånvaro under större delen av året, har D-vitamin blivit ett populärt tillskott för många. Vitamin D3 från Healthwell är ett högdoserat d-vitamintillskott med 2500 IE per tablett. Produkten består av kolikalciferol, den aktiva formen av D-vitamin, från naturliga källor som fårull. Eftersom vitamin D är ett fettlösligt vitamin innehåller tillskottet innehåller även kokosolja för bästa möjliga upptag i kroppen.

Vitamin D har flera viktiga funktioner i kroppen, såsom att upprätthålla normal funktion i musklerna och bidra till ett normalt immunsystem. D-vitamintillskott bidrar  dessutom till att stärka upp skelett och tänder.

  • Upprätthållande av normal muskelfunktion
  • Populärt tillskott under vinterhalvåret
  • Naturligt fett från fårull
  • Bidrar till ett fungerande immunsystem
  • Med kokosolja för bästa upptag

Vad är vitamin D?

När det handlar om hälsa och välmående, träning och en aktiv livsstil är vitaminer och mineraler en viktig del av balansen i kroppen. Vitaminer är livsnödvändiga eftersom vi inte kan producera dem själva, bland dessa tillhör vitamin D3.

Vår största källa till vitamin D3 är solens strålar, vilket gör att den ibland kallas för ”solvitaminet”. Tillskott av vitamin D har under de mörka vintrarna blivit populärt på våra nordliga breddgrader. D-vitamin bildas nämligen bara när solens UVB-strålar når kolesterolet i vår hud och i Sverige är solen bara tillräckligt stark för detta under sommarmånaderna. Den dos vi får i oss under sommarens soliga månader portioneras ut i kroppen, men räcker oftast inte för att förse oss med D-vitamin under hela vintern.

Vad gör vitamin D?

Vitamin D har flera viktiga funktioner i kroppen. Den bidrar till att stärka upp skelett och tänder genom kalciumregleringen, men bidrar även till normal funktion för våra celler och vårt nervsystem. Dessutom är det ett förstadium till hormoner.

Vitamin D verkar även för ett normalt immunsystem. Nya internationella studier att ett intag av vitamin D kan minska risken för förkylningar och insjuknande i influensa.

Studier har även visat att för låga nivåer av vitamin D kan bidra till muskelsvaghet. Vitamin D samverkar nämligen med kalcium i vår kropp genom att reglera kalciumnivån, vilket i sin tur kan påverka våra muskler.

Brist på D-vitamin

Rekommenderad anvisning för att få i sig tillräckligt med D-vitamin är att vistas utomhus 20 minuter per dag, utan heltäckande kläder eller solskydd. Om man får brist på vitamin D kan detta visa sig på olika sätt eftersom kalciumbalansen påverkas, bland annat i form av muskelsvaghet. Ibland har brist på vitamin D förknippats med depression, något som det dock inte finns tillräckligt med forskning på. Även irritation och inverkan på humöret kan ha ett samband med D-vitaminbrist, men det behövs fler studier på området för att fastställa detta. Direktlänk till produkt här.


Selen - är en kraftfull antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ skada. Selen är bra för att underhålla håret och naglarna och hjälper även till att upprätthålla ett normalt fungerande immunsystem.

  • Skyddar ditt DNA mot oxidativ stress
  • Underhåll av normalt hår och normala naglar
  • Bidrar till en normal sköldkörtelfunktion
  • Vegitabs® 100% vegetabilisk och lättupptaglig form

Selen är ett grundämne som ingår i födan i varierande halter beroende på varifrån den kommer. De svenska jordarna är relativt selenfattiga. Selen finns i alla kroppens celler. Det ingår i antioxiderande enzymer som skyddar mot fria radikaler och därmed en mängd sjukdomar och åldrande. Selen stärker hjärtat och andra musklers funktioner, verkar uppbyggande för levern, förebygger hjärtsjukdomar och stress, stärker immunförsvaret och förstärker effekterna av vitamin E.

Selen krävs för kroppens syreförsörjning och ämnesomsättning. Kroppens ”må bra”-hormoner, dopamin och serotonin, stimuleras av selen. Selen har visat sig ha en skyddande effekt vid kvicksilverförgiftning och avgiftar kroppen från kadmium, ett giftigt ämne som bland annat ger upphov till högt blodtryck. Det krävs även selen för att kroppen ska kunna producera prostglandiner som också är blodtrycksreglerande.

Selenbrist ger en ökad risk för cancer, hjärt-kärlsjukdomar, tungmetallförgiftning och för tidigt åldrande. Studier ha visat att selenbrist hos äldre kan leda till försvagade muskler. Högst koncentration av selen finns i könskörtlar och sädesceller. Brist på selen kan orsaka impotens och sterilitet. Växtvärk är något som många barn drabbas av, men man vet inte säkert vad som är orsaken. Svenska barnläkare har gjort en studie som visade att värken förbättrades betydligt efter ett selentillskott.

Förutom alla de som bor i områden med selenfattiga jordar så finns en ökad risk för brist för rökare, vegetarianer, gravida, äldre och växande ungdomar. Depression, trötthet och nedsatt mental skärpa kan avhjälpas med ett tillskott av selen. Direktlänk till produkt här.

 

Ni som läser min blogg och har fibro, äter ni några kosttilskott? Vilka i så fall?

fibromyalgi - kosttillskott - utmattningssyndrom
4